DIY

Sewing a 1950s Dress

Ik heb eindelijk nog eens tijd gevonden om iets te naaien, en deze keer is het een super leuke retro-jurk geworden, geïnspireerd op de jaren 50. En de stof? Daarvoor gebruikte ik een oud laken!

I finally found some time to sew a dress, and I decided to make this gorgeous retro number. It’s inspired by the 1950s and was made from an old bed sheet!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit kleedje al een tijdje terug maakte, maar ik nog niet echt de tijd vond om er een artikel over te schrijven. Mijn lessen zijn nog maar net terug begonnen, maar ik heb het nu al erg druk. Daarom zijn de artikels hier misschien een beetje onregelmatiger, maar ik doe mijn best!

I have to admit that I actually made this dress a little while back, but I hadn’t managed to write this article yet. My university classes just started again, and things have already been very busy. That’s why my articles on the blog are a bit less regular, but I’m doint my best!

Het patroon dat ik voor deze jurk gebruikte komt uit bovenstaand boek. Het boek heet origineel Gertie’s New Book For Better Sewing, maar ik heb de Duitse versie. Ik had altijd heel veel zin om een patroon uit dit boek te maken, maar ze leken me nog al intimiderend. If you never try, you’ll never know zeggen ze wel eens, en daarom ben ik er maar gewoon mee aan de slag te gaan. Oh, en ik heb het me dan ook ineens lekker moeilijk gemaakt door met het meest ingewikkelde patroon te beginnen 😉

Achteraf gezien was deze jurk niet zo heel moeilijk, maar ze bevat wel veel verschillende elementen. De jurk heeft een kraag, knopen, mouwen, zakken, plooien en een ingenaaide elastiek. Niet allemaal even makkelijk, maar de werkbeschrijving in het boek is vrij duidelijk. Bij elk patroon staan er ook tekeningen die nog meer verduidelijken, en dat vond ik persoonlijk wel handig.

The pattern that I used to make this dress is from the book you can see in the picture above. The book is originally called “Gertie’s New Book For Better Sewing”, but as you might be able to see I’ve got the German version. I had been wanting to make something from this book for a while, but I was kind of intimidated by most of the patterns. And then I thought: “If you never try, you’ll never know,” as many people like to say, so I just went for it. Oh, and I didn’t exactly go easy on myself by starting with one of the most difficult patterns in the book 😉

Looking back, the dress wasn’t actually as difficult as I had expected, but it does contain quite a few challenging elements. The dress has a collar, buttons, sleeves, pockets, pleats, and a sewn-in elastic. These things aren’t all that easy, but the description in the book is quite clear. Every pattern also has drawings that explain difficult steps really well.

Ik ben ook heel grote fan van de stof die ik gebruikt heb. Origineel was het een laken dat ik bij de kringloop vond, en de stof was echt heerlijk om mee te naaien. Hij rafelt niet te hard uit, rekt niet vreemd uit, en schuift niet te hard onder je naaimachine.

Ik ben ontzettend blij met het resultaat! Je kan duidelijk zien dat dit patroon gebaseerd is op een origineel uit de jaren 50 door de heel klassieke en flatterende pasvorm. De maten zijn voor mij heel goed, en de rok is mooi vol. Echt een aanrader! En een jurk die ik nog vele keren opnieuw ga maken.

I also really love the fabric that I used for this dress. Originally it was a bed sheet that I bought at the thrift store, and the fabric was just amazing to sew with. It doesn’t fray a lot, doesn’t stretch in weird directions, and doesn’t slip and slide when I’m sewing.

I’m just really happy with how this turned out! You can clearly see that this pattern was based on a dress from the 1950s because of the classic and very flattering fit. The dress fits me absolutely perfectly and the skirt is nice and full. I really recommend this pattern! It’s definitley a dress that I will be making again in the future.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Email
Facebook
Instagram
%d bloggers like this: