Loving

Zeeman’s Perfect Marketing Campaign

Nederlandse winkelketen Zeeman heeft het voor elkaar gekregen: een marketing strategie op poten zetten die een spotgoedkope sneaker in één dag bombardeert tot trend-item. Jep, ik ben er ook voor gevallen! In dit artikel vertel ik je meer over de hele hype rond de Hybrid Z en de Basic Z van Zeeman.

Dutch clothing store Zeeman did it: they came up with a marketing strategy that turned a really cheap pair of sneakers into a trend item in one day. Jep, I fell for it as well! In this article I’ll be telling you more about the whole hype that are the Hybrid Z and Basic Z sneakers from Zeeman.

Zeeman, een winkelketen die nooit echt als trendy werd beschouwd (bij mij op school toch al zeker niet). Ik ben zelf best wel fan van Zeeman. Niet alleen van de sokken en het ondergoed, maar ook van veel van hun kledingstukken, en natuurlijk ook van hun wol. Vorige week zag ik op Facebook voorbijkomen dat Zeeman een heel exclusieve sneaker zou uitbrengen, de Hybrid Z. Hij zou 200 euro kosten en zou maar in heel beperkte oplage verkrijgbaar zijn. Na wat meer opzoekwerk bleek dat het hier om een heel slimme en goed uitgewerkte marketing strategie van Zeeman ging. De slagzin voor deze collectie luidt: Waarom zijn sommige sneakers zo duur?

Dat vind ik nu eens een goede vraag, Zeeman! Ik heb me al vaak afgevraagd waarom sommige sneakers (of andere kledingstukken) nu zo duur zijn. Het is niet abnormaal om meer dan 100 euro uit te geven aan een paar sneakers, maar betaal je dan echt voor betere kwaliteit? Ze maakten twee sneakers met dezelfde basis qua kwaliteit. Eén sneaker werd exclusief (speciaal design, beperkte oplage, influencer-campagnes, mooie verpakking, voor een select publiek …) en één sneaker werd gewoon ‘Zeeman’: weinig reclame, geen verpakking, grote oplage, en transport over zee. Als je dat allemaal bij elkaar optelt krijg je aan de ene kant een paar sneakers van 200 euro, en aan de andere kant een paar sneakers van 12,99 euro.

Zeeman is a store which was never really considered trendy (definitely not in my group of friends). I’m actually quite a big fan of Zeeman, especially of their underwear and socks, a couple of their clothing pieces, and obviously also of their yarn. Last week I came across an article on Facebook that mentioned that Zeman would be releasing a very exclusive pair of sneakers, the Hybrid Z. These sneakers would cost 200 euros and only a couple hundred pairs would be sold. After a bit more research I realized it was all just a very good marketing idea from Zeeman. Their slogan for this campaign was:

That’s a very good question, if you ask me! I’ve wondered how some sneakers (and other pieces of clothing) can be so expensive. Nowadays it isn’t unusual to pay more than 100 euros for a pair of sneakers, but are you really paying for better quality? Zeeman made two different sneakers that are basically the same quality. One sneaker was made very exclusive (special design, limited stock, influencer campaigns, nice packaging, for a special audience …) and one sneaker was just ‘Zeeman’: very few ads, no packaging, large number of pieces, and transported across the ocean. If you count all of that up you get a pair of 200 euro sneakers on the one hand, and a pair of 12,99 euro sneakers on the other.

Ik vond het meteen een heel leuke insteek van Zeeman. De dure sneakers zijn ook niet gewoon gemaakt om winst te genereren, want de opbrengst van de Hybrid Z (de duurste) sneaker gaat naar een goed doel. Ik vroeg me wel echt af of het zo’n succes zou zijn. Ik had nog steeds het idee dat Zeeman een niet zo trendy bijklank had, maar wat blijkt? De schoenen vlogen de deur uit! Vrijdagnamiddag na de lancering van de schoenen en de bijpassende kledingcollectie op de webshop lag heel de site van Zeeman plat. Say what?! De collectie was online en in de pop-up winkels in no time uitverkocht, en ook in de fysieke Zeeman-winkels vlogen de Basic Z sneakers de deur uit.

Ik moet toegeven: Zeeman heeft me ook kunnen verleiden met hun campagne. Ik vond het idee goed, de sneakers (de goedkoopste wel te verstaan) mooi, en ben maandag bij mijn lokale Zeeman gepasseerd. Wat bleek: de courante maten waren allemaal al uitverkocht! Ik moest die dag ook nog in Antwerpen zijn, en daar hadden ze mij maat nog wel. Dus hier sta ik dan, met mijn Zeeman sneakers. In één dag gebombardeerd tot mode-item. Stiekem ben ik er toch wel heel blij mee 😉

I think Zeeman did a really good job. The really expensive sneakers aren’t made to generate profit, because the sales of the Hybrid Z go to a good cause. I did wonder whether this campaign would really be a success. I still had the idea that Zeeman wasn’t super trendy, but as it turns out the shoes were sold out in no time! Friday afternoon the collection (and the complementary clothing line) was released on the webshop and the website was down because too many people tried to get onit. Also in the pop-up stores and other stores the shoes were almost completely sold out.

I have to admit: Zeeman managed to convince me to buy a pair of their cheaper sneakers. I really like the way they looked and I liked the idea behind it, so on Monday I went to my local Zeeman to get a pair. And they had sold out in my size. And in most sizes… I had to go to Antwerp later that day as well, so I decided to visit one more Zeeman store. And they still had my size! So here I am, with my Zeeman sneakers. Bombarded to a fashion item in one day. But secretly I’m really happy with them 😉

Well done, Zeeman!

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Email
Facebook
Instagram
%d bloggers like this: